Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdiregelsæt

Værdiregelsæt for Bavnehøjskolen i Hadsten

Læring, fællesskab, dannelse, trivsel og respekt.

Bavnehøjskolen tager udgangspunkt i hvert enkelt barns særlige evner og muligheder - varetager opgaven med at danne og udvikle robuste børn til den virkelighed, som kommer dem i møde. Både fagligt og socialt.

Vi ønsker at skolen samlet set skal udgøre et trygt læringsrum for alle børn og voksne. Vi ønsker en kultur, som er præget af en positiv tone, hvor det er sjovt at være sund og sundt at have det sjovt og alle børn er glade for at komme i skole. Herunder også en anerkendelse og respekt for mangfoldighed – at vi er forskellige.

Skolens grundlæggende værdier:

Læring, fællesskab, dannelse, trivsel og respekt.

Elever, forældre og personale har bl.a. denne forståelse af vores værdier:

Læring: Elever fra mellemtrinnet mener læring er viden, som man kan bruge senere i sit liv. Forældre mener læring er at udvide det barnet kan, færdigheder og kundskaber. Skolens personale bruger disse overskrifter: udvikling, blive bedre, viden, fejle, øve sig, træning, faglig, sociale kompetencer, nysgerrighed.

Fællesskab: Elever fra Skovhuset mener fællesskab er når man hjælper hinanden med at rydde op. Forældre mener fællesskab er samarbejde, hensyn, venskab og fælles mål. Skolens personale bruger disse overskrifter: samhørighed, hygge, lege, klasse og skolefællesskab, oplevelser, lejrskole, venskabsklasser.

Dannelse: Elever fra mellemtrinnet mener at dannelse er når man ved, hvordan man skal opføre sig. Forældre mener dannelse er opdragelse, kulturel forståelse og det hele menneske. Skolens personale bruger disse overskrifter: demokrati, opdragelse, situationsfornemmelse, selvkontrol, forståelse af forskellighed, alsidighed, at kunne begå sig.

Trivsel: Elever fra Skovhuset mener trivsel er når man får lov at bevæge sig. Forældre mener trivsel er glæde, nysgerrighed og gode relationer. skolens personale bruger disse overskrifter: glæde, tryghed, venskab, relationer, plads til alle, tilfredshed med sig selv, ro.

Respekt: Elever fra mellemtrinnet mener respekt er når man er opmærksom på andres grænser. Forældre mener respekt er accept af forskelligheder, respekt for voksne og give plads til andre. Skolens personale bruger disse overskrifter: respekt for andre, sig selv og omgivelserne, ejerskab, hensyn, sprog.

På Bavnehøjskolen lægger vi stor vægt på et tæt skole/hjem-samarbejde, som bygger på medindflydelse, gensidig information, dialog, og deltagelse. Det er en naturlig ting, at forældre og skole udtrykker forventninger til hinanden jf. skolens princip for samarbejde mellem hjem og skole, og løbende justerer disse forventninger.

Forældreråd

Skolebestyrelsen anbefaler at alle klasser laver et forældreråd.

• Fordi vi skal sikre tryghed og trivsel for ALLE børn.

• Fordi børnenes trivsel er et fælles ansvar for skolen og ALLE forældre.

• Fordi vi gerne vil skabe et socialt fællesskab for ALLE.

Målet er at ALLE forældre bidrager til klassens trivsel med en større eller mindre indsats. Ved at bygge en Trivsels-organisation op, er det målet at opgaverne nu i større grad er veldefinerede og at det derfor bliver mere overskueligt for den enkelte forældre, at bidrage til klassens trivsel.

Trivsels-organisationen er et defineret netværk af ALLE forældre. Vi skal sikre en kultur omkring den enkelte klasse, hvor vi løbende samarbejder og vænner os til at tale åbent om børnenes trivsel. Samarbejdet tager afsæt i værdien ved et forpligtende fællesskab. 

AKT på Bavnehøjskolen

AKT på Bavnehøjskolen mødes ca. 1. gang i kvartalet.  Ønsker personalet på Bavnehøjskolen hjælp fra AKT, retter de henvendelse til AKT teamet, som vurderer hvordan AKT kan støtte op bedst muligt. Nedenstående giver et indblik i, hvordan medlemmerne i AKT vil arbejde i forhold til det enkelte barn, grupper af børn, klasser og kollegial sparring.  AKT på Bavnehøj arbejder bl.a. med:

  • Observationer i klasser i begge afdelinger efter ønske fra personalet. For eksempel aktionslæring, hvor bestemt observationspunkt aftales mellem AKT medarbejder og den lærer/pædagog, der ønsker observation og efterfølgende sparring.
  • Opfølgende sparring med personale i forhold til observation.
  • Samtaler med enkeltelever vedr. sociale spilleregler mv. – brug af sociale historier.
  • Støtter i klasser, hvor der er udfordringer.
  • Social træning med mindre grupper af elever, hvor der arbejdes med robusthed.dk med bl.a. sociale historier f.eks. alarmhjerne.
  • Deltagelse i møder med forældre, fx K-møder.
  • Klassekonferencer.

Formålet er at hjælpe den enkelte elev/ en gruppe/ en klasse, når der opstår problemer på det adfærds-, kontakt- eller trivselsmæssige område, således at han/hun/de kan fungere i normalklassen.

Ordensregler for Bavnehøjskolen

Ordensreglerne afspejles af skolens værdier

  • Læring
  • Fællesskab
  • Trivsel
  • Dannelse
  • Respekt

Vi anser det for værdifuldt og nødvendigt, at eleven møder motiveret til undervisningen og deltager engageret.

Det indebærer, at:

  • eleven møder veludhvilet
  • eleven har orden i sine ting og har lavet lektier
  • eleven har spist og har en nærende madpakke
  • mobiltelefoner og IT bruges efter anvisning fra personalet
  • eleven følger personalets anvisninger og gør sit bedste
  • at forældrene omtaler skolen og personalet positivt og tager direkte kontakt i tvivlsspørgsmål og ved kritik

Vi anser det værdifuldt og nødvendigt, at eleven tager hensyn til andre, deres trivsel og selvværd.

Det indebærer, at:

  • eleven udviser respekt for andre elever og personalet
  • eleven benytter et sprog tilpasset situationen i skole og SFO og at sproget, der benyttes på ingen måde er krænkende eller nedgørende
  • voldelig eller truende adfærd er udelukket
  • at IT og sociale medier benyttes med respekt og med forældrenes involvering og interesse

Vi mener, at børns udvikling skal finde sted i et meningsfuldt fællesskab, hvor der er brug for en og plads til andre.

Det indebærer, at:

  • skole og forældre samarbejder om at danne eleverne til at kunne indgå i fællesskaber på en respektfuld og ansvarlig måde
  • at man viser respekt for sig selv og andre
  • at man hjælpes til og undervises i at indgå i fællesskaber

Ordensreglerne udmøntes i klasseregler i den enkelte klasse.

Hvis eleven eller grupper af elever ikke agerer ifølge vores værdier og ordensregler, indkaldes forældrene til møde med klassens lærere eller pædagoger. Har dette ikke den ønskede effekt på elevens adfærd etableres møde med deltagelse af skoleleder. På dette møde laves handleplan og det vurderes om eksterne samarbejdspartnere skal inddrages.

Retningslinjer og pejlemærker for hensynsfuld opførsel, en god omgangstone, undervisningsparathed og respekt:

Bavnehøjskolen skal være et godt lære- og værested for alle elever og en god arbejdsplads.

Klassens lærere og forældre har et fælles ansvar for, at det enkelte barn og klassen/årgangen får et skoleforløb præget af tryghed, trivsel og udvikling. Forudsætningen for dette er, at skolens overordnede retningslinjer og pejlemærker overholdes, dvs. at eleverne respekterer hinanden, de ansatte, undervisningssituationen og skolen generelt. Ligeledes aftaler de enkelte klasser hvert år spilleregler for god adfærd i et samarbejde imellem elever, lærere og forældre. Vi forventer at eleverne er parate til at modtage undervisning når timerne begynder.

Hensynsfuld opførsel betyder at: 

  • alle skal vise hensyn og respekt for hinanden
  • alle skal vise ansvar overfor omgivelserne 

God omgangstone betyder at: 

  • alle skal bruge et sprog, som tilpasses situationer og omgivelser
  • ingen må bruge nedgørende ord om andre

 Undervisningsparate betyder at: 

  • alle elever møder til tiden og hver dag
  • alle møder udhvilede
  • alle møder velforberedte, har lavet lektier og har orden i tingene
  • at mobiltelefoner er slukket i undervisningstiden

Respekt betyder at:

alle i sprog og handling udviser respekt for elever og personale på skolen. Vi reagerer hurtigt og konsekvent, hvis man opfører sig respektløst ved eksempelvis nedenstående adfærd:

  • At bruge groft og nedladende sprog over for elever og/eller ansatte
  • At lave hærværk mod inventar eller bygninger
  • At fremsætte trusler
  • At have en voldelig adfærd
  • At have en krænkende adfærd
  • At bruge sociale medier til at krænke elever, personale eller skolen
  • At man ikke er i stand til at deltage i undervisningen på en formålstjenlig facon og forhindrer at undervisningen kan foregå på en ordentlig måde.

Hvilke handlemuligheder er der overfor utilpassede elever på Bavnehøjskolen?

  • Samtale med eleven om adfærden og ændring af denne.
  • Forældrekontakt med orientering om episoden og foranstaltninger.
  • Ekstraordinært møde mellem elev, forældre og lærer/pædagog og evt. skolens ledelse.
  • Kontrakt om adfærdsændring underskrevet af forældre, elev og lærere/ledelse.
  • Bortvisning med/under opsyn. (Maks. en uge, og kun hvis det kan forventes at have en positiv virkning).
  • Undervisning i specialundervisningsregi.
  • Klasseskift.
  • Skoleskift. 

Revideret og godkendt i skolebestyrelsen april 2023