Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Princip for forældres deltagelse i skolens liv og barnets skolegang

Bavnehøjskolens princip for forældres deltagelse i skolens liv og barnets skolegang

Formål:

  • At sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale, trivsels og dannelsesmæssige udvikling.

  • At sikre forældrenes deltagelse i skolens liv skal styrke opbakningen til skolen og fællesskabet i barnets klasse.

Det betyder at:

  • Alle forældres ressourcer anvendes i bedste omfang og til gavn for elevernes trivsel og læring.

  • Alle forældre er bevidste om, at deres engagement og synlighed i deres barns skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.

Skolens ansvar:

  • At informere og guide forældrene omkring, hvordan deres deltagelse i barnets skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.

  • At afsætte tid til forældremøder først på skoleåret, hvor der nedsættes et aktivitetsråd (forældreråd), som har til formål at arrangere trivselsskabende sociale arrangementer for klassen.

  • At støtte op om planlægningen af sociale og faglige arrangementer, så flest mulige forældre kan deltage.

Forældrenes ansvar:

  • At møde skolen med en positiv og konstruktiv holdning, der fremmer barnets tillid og følelse af tryghed ved at være en del af skolen, som en samlet fællesskabsoplevelse.

  • At støtte deres barns læring i videst muligt omfang i såvel skolen som i hjemmet.

  • At udtrykke vigtigheden af barnets skolegang i hjemmet, ved at støtte barnet i at møde undervisningsparat og velforberedt. Samt at forældrene selv prioriterer skolens arrangementer i videst muligt omfang.

  • At vægte deres barns deltagelse i klassens aktiviteter, med henblik på at øge trivslen og relationerne i klassen. Yderligere at udtrykke interesse for barnets relationer ved at engagere sig i forældrefællesskabet i klassen.

  • At styrke barnets forståelse for deres egen rolle og relevans i klassens fællesskab ved eksempelvis, at arrangere fødselsdage for hele klassen eller for alle pigerne/drengene. 

Princip godkendt i skolebestyrelsen den 15. april 2024.