Bavnehøjskolens princip for forældres deltagelse i skolens liv og barnets skolegang
Formål:
At sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale, trivsels og dannelsesmæssige udvikling.
At sikre forældrenes deltagelse i skolens liv skal styrke opbakningen til skolen og fællesskabet i barnets klasse.
Det betyder at:
Alle forældres ressourcer anvendes i bedste omfang og til gavn for elevernes trivsel og læring.
Alle forældre er bevidste om, at deres engagement og synlighed i deres barns skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.
Skolens ansvar:
At informere og guide forældrene omkring, hvordan deres deltagelse i barnets skolegang er vigtig for barnets læring og trivsel.
At afsætte tid til forældremøder først på skoleåret, hvor der nedsættes et aktivitetsråd (forældreråd), som har til formål at arrangere trivselsskabende sociale arrangementer for klassen.
At støtte op om planlægningen af sociale og faglige arrangementer, så flest mulige forældre kan deltage.
Forældrenes ansvar:
At møde skolen med en positiv og konstruktiv holdning, der fremmer barnets tillid og følelse af tryghed ved at være en del af skolen, som en samlet fællesskabsoplevelse.
At støtte deres barns læring i videst muligt omfang i såvel skolen som i hjemmet.
At udtrykke vigtigheden af barnets skolegang i hjemmet, ved at støtte barnet i at møde undervisningsparat og velforberedt. Samt at forældrene selv prioriterer skolens arrangementer i videst muligt omfang.
At vægte deres barns deltagelse i klassens aktiviteter, med henblik på at øge trivslen og relationerne i klassen. Yderligere at udtrykke interesse for barnets relationer ved at engagere sig i forældrefællesskabet i klassen.
At styrke barnets forståelse for deres egen rolle og relevans i klassens fællesskab ved eksempelvis, at arrangere fødselsdage for hele klassen eller for alle pigerne/drengene.
Princip godkendt i skolebestyrelsen den 15. april 2024.