Princip for skole hjemsamtaler

Bavnehøjskolens princip for skole-hjem-samtaler

Formål:

Skole-hjem-samtaler skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for det enkelte barns faglige, sociale, trivsel og dannelsesmæssige udvikling.

Mål:

• Skole-hjem-samtaler skal være med til at give forældrene et fyldestgørende billede af barnets faglige udbytte og trivsel, og er med til at sikre at evt. faglige og trivselsmæssige problemer opdages i tide.
  • Skole-hjem-samtaler skal være med til at sikre et samarbejde om, at alle elever udfordres i forhold til deres potentiale gennem fastsættelse af individuelle faglige og sociale mål.
  • Skole-hjem-samtaler skal være med til at sikre en god dialog mellem lærere og forældre i forhold til fastsættelse og opnåelse af målene for barnets faglige og sociale udvikling.
  • Skole-hjem-samtaler skal være med til at sikre konkrete aftaler mellem skolen og forældrene om, hvordan forældrene kan støtte deres barn i at nå de faglige og sociale mål.
  • Skole-hjem-samtalen understøttes af data fra skolen. For eksempel elevplan, test, evaluering og observationer.

Skolens ansvar:

• Skolen tilstræber at indkalde til skole-hjem-samtaler i tilpas god tid og at afholde samtalerne, så alle forældre har reel mulighed for at deltage.
  • Skolen indkalder i tilstrækkeligt omfang til skole-hjem-samtaler a 15-20 minutters varighed.
  • Skolen indkalder som minimum til skole-hjem-samtale en gang om året, hvor der drøftes såvel elevens faglige udbytte samt trivsel.
  • Skolen vurderer løbende, om der er brug for ekstra skole-hjem-samtaler for en elev.
  • Skolen tilstræber at give forældrene fyldestgørende viden om, hvordan de i hjemmet kan støtte deres barns læring.
  • Skolen tilstræber, at forældrene får en fyldestgørende viden om elevens udvikling hvert år i forbindelse med skole-hjem-samtalerne.

Forældrenes ansvar:

• Forældrene tilstræber, at mindst én forælder deltager i skole-hjem-samtalen.
  • Forældrene skal støtte op om de aftaler, der indgås med skolen til skole-hjem-samtaler med henblik på at være med til at sikre det enkelte barns faglige, sociale og dannelsesmæssige udvikling.
  • Forældrene vurderer løbende, om der er behov for en ekstra skole-hjem-samtale for deres barn og er i så fald altid velkomne til at kontakte barnets lærere/skolens personale.

Princip er godkendt af bestyrelsen den 30. november 2021.