Indskoling

Indskolingen på Bavnehøjskolen er aldersintegreret. Det betyder, at børnene går i aldersblandede grupper med børn i alderen seks til ni år. Med aldersblandingen arbejder vi hen imod en kultur, hvor børnenes forskellighed er en styrke. De yngre børn inspireres af børn, der er længere i deres udvikling, mens de ældre lærer at tage ansvar og være rollemodeller.

Den aldersintegrerede indskoling giver børnene mulighed for flere og bredere sociale og faglige relationer. Med den aldersintegrerede indskoling får vi mulighed for yderligere differentiering, samtidig med at vi holder fokus på fællesskabet.

Vores indskolingshus kalder vi ”Skovhuset”. I Skovhuset er børnene på 0.-2. årgang delt ind i 4 klasser på tværs af alder. Klasserne kalder vi Egetræer og Bøgetræer, Lindetræer og  Asketræer. Klasserne arbejder tæt sammen to og to som makkerklasser.

Vi begynder hver anden morgen med morgensang kl. 8. Forældre er altid velkommen til at deltage i morgensangen, hvor der synges en ukendt og en kendt sang.

I nogle sammenhænge er børnene holdopdelt efter alder – her kalder vi de yngste for lilla, de mellemste for blå og de ældste for orange.

Til hver klasse er der tilknyttet en lærer og to pædagoger. De to pædagoger er i klassen på skift og deltager derudover i sfo. I undervisningstiden er der som udgangspunkt en lærer og en pædagog til stede i næsten alle timer.

Hver onsdag er der udedag for de lilla børn (de yngste). Her er der fokus på at skabe og vedligeholde de gode relationer, på at lære at færdes trygt i nærområdet og på den legende indlæring af tal og bogstaver.

Indskolingens mødetider er:

Mandag, onsdag og fredag: 8.00-13.15. Tirsdag og torsdag: 8.00-14.00.