Princip for skolens tilsyn med eleverne i frikvarterer
Formål (hvad vil vi overordnet opnå?):
Princippet om tilsyn med eleverne i frikvartererne skal sikre, at det for alle børn på Bavnehøjskolen, både indskoling og mellemtrin, opleves som en tryg og god oplevelse at afholde frikvarter, hvor tilstedeværelse fra skolens personale opleves synligt og værdifuldt for det enkelte barn.
Mål (hvor er vi henne når princippet er ført ud i livet?):
alle frikvarterer på Bavnehøjskolen afvikles som udgangspunkt udendørs; dog med særlige hensyn til fx voldsomt vejr mv der ikke fordrer at være ude i frikvarteret
alle børn oplever at kunne bruge frikvarteret på leg og bevægelse
alle børn oplever et frikvarter som trygt og positivt, både i garderoben og på udearealerne
alle børn oplever, at Bavnehøjskolens værdier og ordensregler efterleves af både elever og ansatte
alle børn oplever, at de har adgang til synlig og nødvendige hjælp fra skolens ansatte. Dette gælder f.eks. både ved uoverensstemmelser blandt børn samt børn/grupper, der har behov for anvisninger til lege/kammerater.
Skolens ansvar (delmål, som skolen skal arbejde hen imod):
skolen sikrer, at tilsynet i frikvarterer varetages af et passende antal gårdvagter, der altid har til opgave at føre tilsyn med både indskoling og mellemtrin samt hele det areal, der må benyttes i frikvarterer. Garderoberne anses også for at være et område, hvor tilsyn skal føres. Her er det særligt ved starten og slutningen på et frikvarter
gårdvagter er skolens ansatte
større elevers ”hjælpepatrulje” mv anses alene som et rigtig godt supplement til skolens gårdvagter, og betyder derfor ikke at der kan foretages en reduktion af antallet af gårdvagter
gårdvagterne sørger for at bevæge sig kontinuerligt rundt i hele frikvarteret og har særligt øje for opfyldelse af målene for dette princip
gårdvagterne bærer refleksveste for at sikre synlighed for børn, der har brug for at opsøge en gårdvagt
ved episoder i frikvarterer er gårdvagterne ansvarlige for at informere involverede børns klasseteam og evt. ledelsen efter konkret vurdering. Det er herefter klasseteam/ledelse, der sikrer kontakt til forældre i tilfælde, hvor det er relevant
Elevernes ansvar:
alle elever følger Bavnehøjskolens værdier og ordensregler
alle elever griber ind og henter en gårdvagt når de er vidne til situationer, der fordrer det
alle elever bidrager til at frikvarterer opleves trygge og positive
Forældrenes ansvar:
at bidrage til at eget barn spiller en positiv rolle i skolens gang, herunder også frikvarterer
at tage henvendelser fra skolen om uønsket adfærd fra eget barn, fx i frikvarterer, alvorligt og søge en god og konstruktiv dialog med skolen i disse tilfælde
Princip er udarbejdet af skolebestyrelsen januar 2025