Brug af mobiltelefoner

Principper for brug af mobiltelefoner på Bavnehøjskolen

På Bavnehøjskolen ønsker vi at understøtte hensigtsmæssig og anerkendende kommunikation til og om hinanden samt at begrænse den anvendelse af mobiltelefoner, der forstyrrer koncentration, nærvær og læring.

Mobiltelefoner må ikke benyttes i skoletiden, medmindre det foregår i en undervisningssituation. Hvis elever har medbragt deres mobiltelefon, skal den afleveres inden første lektion og udleveres efter endt undervisning.

Som udgangspunkt må mobiler ikke benyttes på lejrskole og ture i skoleregi.

Mobilerne opbevares forsvarligt og i aflåst skab for 3. årgang og opefter.

Mobiltelefoner må gerne benyttes i SFO, da denne tid er elevernes fritid. Der vil dog være opsyn og interesse fra personalet, da vi ikke finder det hensigtsmæssigt, hvis mobilen benyttes for meget.

I klubben oplever vi større interesse for mobil, og for at den ikke skal fylde for meget, er det derfor kun tilladt at benytte den mandage og fredage.

Mobil medbringes og benyttes på eget ansvar.

Man må ikke bruge mobilen til at filme og tage billeder, medmindre det foregår i en aftalt undervisningssituation.

Bavnehøjskolen overholder gældende aldersgrænser på digitale platforme, og sociale medier med en aldersgrænse på 13 år må derfor ikke benyttes i hverken undervisning, SFO eller klub.

På forældremøde på mellemtrinnet afsættes tid til drøftelse af børnenes brug af klassechat.

Princippet er drøftet og godkendt i skolebestyrelsen d. 18.04.2023.