Førskolen

På Bavnehøjskolen kan børn, som skal starte i skole i kommende skoleår, optages i skolens førskolegruppe pr. 1. marts samme år.

Førskoleforløbet vil byde på oplevelser, som ”klæder børnene på” til at starte i skole.

Børnene lærer hinanden, pædagogerne og lærerne, deres klasse og de øvrige børn samt omgivelserne at kende, således at børnene i løbet af foråret, får et godt indblik i, hvad det vil sige at gå i skole og SFO på Bavnehøjskolen.

Det meste af dagen vil førskolebørnene være i en gruppe for sig. Her er der tilknyttet pædagoger fra skolen samt en pædagog fra en af de børnehaver, vi samarbejder med. Førskolebørnenes kommende klasse meldes ud senest den 1. maj. Fra denne dato vil førskolebørnene være med i kommende klasse i 1. lektion hver dag. Her vil der være fokus på at lære klassens rutiner og regler, bogstav og taltræning samt sociale lege.

Om eftermiddagen i SFO tiden vil de samme voksne, især i starten, være særligt opmærksomme på førskolebørnene og hjælpe dem med ud på vores aktiviteter og værksteder.

Dagene vil bestå af en blanding af tid sammen med førskolegruppen, tid i SFO om eftermiddagen og lidt tid i de kommende klasser.

Hver uge vil I få en ugeplan, som beskriver hvad der skal ske om formiddagen i førskolegruppen i den kommende uge.

Aktiviteter før 1. marts:

Der etableres besøgsordning mellem børnehaverne og skolen. I slutningen af januar besøger en pædagog børnehaverne og de nye førskolebørn. Der vil blive vist billeder, lyttet og fortalt. Sørg endelig for at dit barn er i børnehave den pågældende dag.

Børnene får ligeledes mulighed for, sammen med kendte voksne fra børnehaverne, at komme på besøg på skolen nogle formiddage i januar/februar måned.

Alle forældre tilbydes en samtale med viceskoleleder Heidi Olsen inden 1. marts, hvor de vil få mulighed for at fortælle lidt om deres barn, så vi sikrer den bedst mulige overgang til skolen.

Indskrivning:

Indskrivning til førskolegruppe, SFO og skole sker alt sammen digitalt – beskrivelsen finder I i indskrivningsbrevet og på: Indskrivning. Der er deadline for indskrivning til skolerne ca. den 1. december kalenderåret før skolestart.

Vi glæder os til at byde jer velkommen på Bavnehøjskolen!