Princip for forældremøder

Bavnehøjskolens princip for forældremøder

• Forældremøder skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for den faglige, sociale, trivsels og dannelsesmæssige udvikling i klassen.

Mål:

• Forældremøderne skal være med til at sikre et godt samarbejde mellem skole og forældre omkring klassen.
  • Forældremøderne skal være med til at sikre inddragelse af forældrene i drøftelse og løsning af faglige og trivselsmæssige problemer i klassen.
  • Forældremøderne skal være med til at sikre, at forældrene kender de overordnede planer for de faglige og sociale aktiviteter, der skal iværksættes i klassen. Samt være med til at sikre at forældrene ved, hvor de kan henvende sig for yderligere oplysninger.
  • Forældremøderne skal være med til at medvirke til at skabe et godt forældrefællesskab omkring klassen.

• Skolen sørger for, at der afholdes forældremøde som minimum en gang om året. Skolen er åben over for behovet for ekstraordinære forældremøder, herunder eventuelle virtuelle forældremøder.
  • Skolen sørger for, at forældremødet som udgangspunkt afholdes så tidligt på skoleåret som muligt, så et aktivitetsråd (forældreråd) kan nedsættes først på skoleåret og således, at forældre til børn i nye klasser kan hilse på klassens voksne og hinanden først på året.
  • Skolen sørger for, at der på møderne er plads til såvel information som dialog med og mellem forældrene.
  • Skolen sørger for, at der afsættes tid i dagsordenen til, at der kan etableres et aktivitetsråd (forældreråd) til at lave trivselsskabende aktiviteter for klassen i indeværende skoleår.
  • Skolen sørger for at invitere klassens forældrerepræsentant i skolebestyrelsen med til mødet således, at klassens forældre og forældrerepræsentant kan hilse på hinanden og således, at forældrerepræsentanten kan fortælle kort om skolebestyrelsens arbejde.
  • Skolen indkalder i tilpas god tid til forældremøder og på tidspunkter, hvor forældrene har reel mulighed for at deltage.
  • Skolen sørger for at klassernes forældremøder holdes på forskellige dage, således at forældre med flere børn har mulighed for at deltage i alle møder. Makkerklasser og årgangsklasser kan afholde møde på samme tid.

• Forældrene bestræber sig på at deltage i alle forældremøder.
  • Forældrene bestræber sig på at bidrage konstruktivt til forældremøderne, så klassens faglige og trivselsmæssige udvikling har de bedste vilkår for at lykkedes.
  • Forældrene sørger for, at der bliver etableret et aktivitetsråd (forældreråd) til at arrangere trivselsskabende aktiviteter for klassen i indeværende skoleår.

Princip godkendt i skolebestyrelsen den 7. oktober 2021.