Bavnehøjskolens princip for forældremøder
Formål:
Forældremøder skal sikre, at skolen og forældrene i samarbejde tager ansvar for den faglige, sociale, trivsels og dannelsesmæssige udvikling i klassen.
- Forældremøderne skal være med til at sikre et godt samarbejde mellem skole og forældre samt et godt forældreskab omkring klassen.
- Forældremøderne skal være med til at sikre inddragelse af forældrene i drøftelse og løsning af faglige og trivselsmæssige problemstillinger i klassen.
- Forældremøderne skal være med til at sikre, at forældrene har et overblik i forhold til overordnede planer for de faglige og sociale aktiviteter.
Det betyder at:
Skolens ansvar:
- Skolen sørger for, at der afholdes forældremøde som minimum en gang om året. Besked om mødet i god tid. Afholdelse på tidspunkt, hvor alle forældre har reel mulighed for at deltage. Skolen er åben over for behovet for ekstraordinære forældremøder.
- Skolen sørger for, at forældremødet som udgangspunkt afholdes så tidligt på skoleåret som muligt.
- Skolen sørger for, at der på møderne er plads til såvel information som dialog med og mellem forældrene.
- Skolen sørger for, at der afsættes tid i dagsordenen til, at der kan etableres et aktivitetsråd (forældreråd) til at lave trivselsskabende aktiviteter for klassen i indeværende skoleår.
- Skolen sørger for at invitere klassens forældrerepræsentant i skolebestyrelsen med til mødet.
- Skolen sørger for at klassernes forældremøder holdes på forskellige dage, således at forældre med flere børn har mulighed for at deltage i alle møder. Makkerklasser og årgangsklasser kan afholde møde på samme tid.
Forældrenes ansvar:
- Forældrene bestræber sig på at deltage i alle forældremøder.
- Forældrene bestræber sig på at bidrage konstruktivt til forældremøderne, så klassens faglige og trivselsmæssige udvikling har de bedste vilkår for at lykkedes.
- Forældrene sørger for, at der bliver etableret et aktivitetsråd (forældreråd) til at arrangere trivselsskabende aktiviteter for klassen i indeværende skoleår.
Princip gennemgået i skolebestyrelsen den 29. maj 2024. Godkendt den 23. oktober 2024.